Top 3 recruitment trends

Dat de wereld van recruitment volop in beweging is, is geen vraag. Er gebeurt veel op de arbeidsmarkt en de zoektocht naar goede hoogopgeleide mensen wordt steeds groter. De economie trekt aan waardoor de vraag naar personeel om de vraag van de markt bij te kunnen houden ook steeds groter wordt. Hier de top 10 trends die wij zien in de recruitment werkveld.

Schaarste aan jonge hoogopgeleide mannen

Er is een schaarste aan het ontstaan aan jonge hoogopgeleide mannen. Tijdens de afgelopen jaren is er een trend zichtbaar geworden dat er meer vrouwen afstuderen aan een universiteit.  Uit cijfers blijkt dat 62% van de afgestudeerden aan een universiteit vrouw is. Dit bevestigt des te meer dat deze trend zeker gaande is op de arbeidsmarkt. Bedrijven voelen deze trend met name in de boardroom, waar dus steeds minder geschikte hoogopgeleide mannen beschikbaar zijn voor een functie. Hoewel deze trend waarschijnlijk in de toekomst nog verder door gaat zetten, is er geen reden tot paniek. Het glazen plafond gaat hoe dan ook doorbroken worden.

Gouden tijden voor recruitmentbureaus

Er worden gouden tijden voor recruitmentbureaus voorspelt. Dit komt met name doordat de opdrachtgevers achter blijven bij recruitmentmethodieken, waar de recruitmentbureaus zeer flexibel zijn en zich continue aanpassen aan de markt. Hierdoor weten zij wel de kandidaten te werven waar de opdrachtgevers dit niet kan. In de wereld van recruitment geldt de regel: wie de kandidaten heeft, heeft de markt. Kortom, de recruitmentbureaus weten de potentiële kandidaten goed aan te spreken, waardoor zij met de beste kandidaten aan de haal gaan.

Doelgroep targeting

Zoals net al werd beschreven weten de recruitmentbureaus de kandidaten goed te bereiken. Dit blijkt ook uit de volgende trend, namelijk de targeting van de doelgroep. Door de steeds beter werkende technologie en systemen kunnen recruitmentbureaus zeer precieze persona’s maken van hun doelgroep. Hierdoor weten zij precies waar ze de doelgroep kunnen vinden en ten tweede hoe ze deze doelgroep aan moeten spreken. Er is steeds meer data beschikbaar om de doelgroepen te omschrijven en te targeten. Ook met deze trend lopen de recruitmentbureaus flink voor op de opdrachtgevers. Belangrijk voor recruitmentbureaus is om op de juiste plaatsen zichtbaar te worden. Het is dus niet meer voldoende om slechte vacatures uit te zetten op gratis vacaturewebsites. De arbeidsmarkt is tegenwoordig meer te vinden op de betrouwbare websites die niet gratis zijn. Wees dus bereidt om te investeren in goede kandidaten. Die verdienen zichzelf vanzelf weer terug.