Sales boosten met brand activation

Een groot bereik en hoge engagement is natuurlijk goed, maar brand activation is pas echt succesvol als het uiteindelijk zorgt voor een boost in je sales. Hoe zorg je ervoor dat jouw brand activation event je sales een boost geeft? Volg deze 5 stappen:

Stap 1. Stel een plan op

Het uiteindelijke doel van brand activation is zorgen voor meer verkopen. Het is belangrijk dat je een plan opstelt waarin stap voor stap staat beschreven hoe de verhoging in sales bereikt wordt. Hierbij moet de klant in het achterhoofd gehouden worden. Het plan moet er namelijk voor zorgen dat het voor (potentiële) klanten makkelijker wordt om een aankoop te doen.

Stap 2. Weet wie je doelgroep is

Bepaal het juiste publiek voor je activatiecampagne en brand event. Weet wat je doelgroep interessant vindt en wanneer ze betrokken zijn. Bepaal KPI’s die aangeven wanneer je klant zich betrokken voelt. Denk bijvoorbeeld aan social media tracking of enquêtes. Dit is cruciaal om de impact van je brand activation inspanningen te kunnen meten.

Stap 3. Zorg ervoor dat je onderscheidend bent

Door je concurrenten te onderzoeken, weet je of je onderscheidend bent. Wat voor boodschap gebruiken zij en op welke manier vertellen ze dit? Zoek naar gebreken van de concurrentie en zorg ervoor dat je dit gat opvult. Precies hetzelfde event organiseren als je concurrent heeft namelijk niet zoveel zin. Daar zit niemand op te wachten.

Stap 4. Zorg ervoor dat mensen je product begrijpen

Als iemand meer kennis van de achtergrond van een product heeft, zorgt dit voor een hogere betrokkenheid en meer sales. Brand activation zet je niet in om mensen bekend te maken met nieuwe producten maar vooral om mensen het product beter te laten begrijpen.

Stap 5. Monitoren en evalueren

Het is belangrijk om je doelen in real-time en in een bepaalde periode rond het event te monitoren en evalueren. Bepaal welke informatie je mee wilt nemen op de korte termijn en houdt goed zicht op je sales. Was de activatie een succes? In dat geval kan het interessant zijn om nog eens in te zetten of zelf op een grotere schaal uit te voeren.

Geef je sales een flinke boost door deze stappen in je volgende brand activation campagne te volgen! Kun je wel wat hulp gebruiken bij event marketing? Neem dan contact op met dit evenementenbureau. Zij helpen je bij het bedenken van een onderscheidend activatie event.